זכויות יוצרים בתמונות – איך למנוע שימוש לא חוקי בתמונה שצילמת

תמונה טובה שווה אלף מילים

וליוצר…  את נשמתו!

במספר כלים זמינים, שכל צלם יכול וצריך לדעת

תוכלו גם אתם להפחית באופן משמעותי את השימוש בזכויות היוצרים שלכם שלא כדין

ולהמשיך להניע את גלגלי היצירה


מהם זכויות היוצרים של היוצר בתמונה

חוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007  הוא מבין החוקים החשובים ביותר שנחקקו בשנים האחרונות עבור יוצרים ואומנים.

החוק נועד לעגן את הזכויות הבסיסיות של היוצר – האמן ביצירותיו:

א. הזכות לשלמות היצירה.

ב. הזכות לקרדיט.

ב. הזכות הכלכלית ביצירה.

החוק גם נועד להסדיר את השימושים המותרים ביצירות, תקופת ההגנה ועוד מגוון נושאים חשובים בתחום.

רוצה לגלות מהו שימוש המפר את זכויותך בתמונות – כאן נמצא המדריך שמדבר בדיוק על זה.

 

המדריך להלן נועד לתת כלים לצלם המקצועי או החובב להגנה על זכויות היוצרים שלו ולמניעה, ככל הניתן, של שימוש ללא התר ביצירות.

 


(א) חתימת מים או סימן מזהה אחר

הזכות הבסיסית וזו שלא ניתן לקחת מכם הנה הזכות המוסרית שלכם ביצירה.

הוראות סעיף 46 לחוק זכות יוצרים, תשס"ח-2007 קובעות כך:

זכות מוסרית ביחס ליצירה היא זכות היוצר –

(1)  כי שמו ייקרא על יצירתו בהיקף ובמידה הראויים בנסיבות העניין;

(2)  כי לא יוטל פגם ביצירתו ולא ייעשה בה סילוף או שינוי צורה אחר, וכן כי לא תיעשה פעולה פוגענית ביחס לאותה יצירה, והכל אם יש באילו מהם כדי לפגוע בכבודו או בשמו של היוצר."

 

אכן, מי שעושה שימוש בתמונה שלכם, אפילו אם רכש את הזכות להשתמש בה כדין, הוא המחוייב לתת לכם "קרדיט", אבל אם אתם רוצים להבטיח שמי שמשתמש לכם ביצירה ידע מי היוצר, תוסיפו חתימה שלכם בשולי היצירה או סימן מים כלשהו שיזהה את היצירה הזו כיצירה שאת/ה היוצר/ת שלה.

אגב, הוספתם סימן מים או חתימה המזוהה עמכם, החוק קובע חזקה כי היצירה היא שלכם, וחסכתם מאמץ נוסף במעלה הדרך להוכיח כי אתם הבעלים הראשונים של היצירה.

ויש לכך עוד סיבה. באמצעים טכנולוגיים דיגיטליים שונים ניתן, במקרים מסויימים, לאתר חתימה שלכם על תמונה פרי יצירתכם – דבר שמקל על איתור תמונות שלכם ברחבי האינטרנט, דבר שיקל על איתור מפרים של זכויותכם.


(ב) הגנה אלקטרונית על תמונות במדיה דיגיטלית

​כשאתם מעלים תמונות שלכם לרשת, בייחוד אם אתם צלמים שזה מקור פרנסתכם, אתם רוצים שאנשים יוכלו לרכוש מכם זכות להשתמש בתמונות שלכם.

בעבר, טרום עידן האינטרנט, ניתן היה לדפדף באלבומים או בנגטיבים ולאתר תמונות שמתאימות לפרסומים. אבל היום ניתן בקלות לשווק תמונות באמצעות האינטרנט.

אבל שיווק תמונת ללא הגנה דיגיטלית יכול לעודד גניבה של זכויותכם ושימוש מפר בתמונות.

מספר לא קטן של צלמים עושה שימוש באתרים המשווקים תמונות עבורם – ובאתרים אלו ניתן רק לצפות בתמונות אך לא להורידם עד לחתימה על הסכם התקשרות והעברת אמצעי תשלום. אם בחרתם באפשרות זו שימו לב לתנאיי ההתקשרות שלכם עם אותו האתר והזכויות שנותרות אצלכם ביד ומידת הבלעדיות שאתם מותירים בידי אותו אתר.

ניתן גם להקים אתר כזה ולהכניס לתוכו את קטלוג התמונות שלכם ולסמן את התמונות עם סימן שיהיה קשה מאוד להתעלם ממנו – ורק לאחר רכישה של זכות שימוש בתמונה יקבל הלקוח תמונה עם סימן מים צנוע בצידו.


(ג) הסכמים משפטיים, מתן רישיונות והגבלת עבירות

לא פעם המפרים הם לקוחות שלכם אשר קיבלו רישיון מכם להשתמש ביצירות שלכם אבל הפרו את תנאי הרישיון.

בראש ובראשונה שימו לב מה הם תנאיי רישיון השימוש שנתתם ללקוח:

חוק זכות יוצרים קובע מי הוא הבעלים של יצירה כשאין הסכם. קצת דוגמאות:

  • הבעלים הראשון הוא היוצר עצמו;
  • מפיק תקליטים הוא הבעלים הראשון של היצירה;
  • אם היצירה נוצרה עבור מעסיק – אז המעסיק, ולא העובד, הוא הבעלים הראשון;
  • עובדים של המדינה? המדינה היא הבעלים הראשון של היצירה שיצרתם עבורה;
  • יצרתם עבור לקוח בהזמנה מיוחדת – היוצר הוא הבעלים של היצירה;
  • יצרתם עבור לקוח "…יצירה שהיא דיוקן או צילום של אירוע משפחתי או של אירוע פרטי אחר, …, הבעלים הראשון של זכות היוצרים בה הוא המזמין…"

אך החוק מאפשר להתנות ולהעביר סוגי רישיונות ללקוחות שלכם. וכך קובע סעיף 37 לחוק זכות יוצרים:

37.     (א)  זכות יוצרים ניתנת להעברה בחוזה או על פי דין, ורשאי בעל הזכות לתת לגביה רישיון ייחודי או רישיון שאינו ייחודי.

           (ב)  העברת זכות היוצרים או מתן הרישיון, כאמור בסעיף קטן (א), יכול שיהיו לגבי זכות היוצרים, כולה או חלקה, וניתן להגבילם למקום מסוים, לתקופה מסוימת או לעשיית פעולה מסוימת ביצירה. 

הנה, במרבית המקרים, עדיף ליוצר לקבוע הסכם אחר מזה הקבוע בחוק – והחוק בהחלט מתיר לכם לקבוע את התנאים (סעיף 37 לחוק זכות יוצרים) – אבל ההסכם חייב להיות בכתב.

זה אולי נראה לכם טרחני ומסורבל – אבל עדיף הסכם טוב, ובייחוד כזה שמנוסח על ידי עו"ד הבקיא בדיני זכויות יוצרים, מאשר ריב ארוך ומפח נפש בלעדיו.

אם שרדתם עד כאן, תכף גם יבואו דוגמאות…


(ד) אכיפה

במשפט אחד:

אם תתעלמו מההפרה – היא לא תעלם.

כשאתם אוכפים את זכותכם ודורשים הסרה של כל פרסום של יצירה שלכם שאינו כדין אתם מונעים המשך הפרות מצידו של אותו מפר וגם מקבלים פיצויי על הפגיעה בזכויותיכם.

חוק זכות יוצרים קבע סנקציה לחיוב מפרים בפיצויים ללא הוכחת נזק בשיעור של עד 100,000 ש"ח.

לאורך זמן, וככול ויותר יוצרים יפעלו באכיפה של זכויות היוצרים שלהם – כך יהיו פחות הפרות.


שאלות נפוצות ודוגמאות:

ש: אני צלם חתונות ורוצה להשתמש בתמונות שצילמתי בשביל שיווק עתידי. מה אני צריך לעשות?

ת: עליך לערוך הסכם המותיר בידך את זכויות השימוש ומעניק רישיון מוגבל למזמין. וגם להחתים את הלקוח על רלייס – ויתור על זכויות המצולמים בתמונות.

ש: העליתי תמונות שלי לרשת (פייסבוק/אתר אחר) ללא סימן מים. האם הזכויות שלי מוגנות.

ת: הזכויות שלך קיימות גם ללא סימן מים. סימן מים יקל על הוכחת בעלותך בתמונות.

ש: מישהו משתמש בתמונות שצילמתי ללא רשותי. יש מה לעשות עם זה.

ת: בוודאי. יש לפתוח בהליכים משפטיים לשם קבלת פיצוי כדין.

ש: נתתי רישיון שימוש ללקוח אבל הוא פרסם את התמונות ללא מתן קרדיט. מה עושים?

ת: הזכות לקרדיט הנה זכות בסיסית. גם אם נתת רישיון שימוש אתה ראוי לקרדיט. יש לפתוח בהליכים משפטיים לשם קבלת פיצוי כדין.


אשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה

האמור במדריך זה נכון למועד פרסומו

אין במדריך זה להוות תחליף לייעוץ משפטי ספציפי.

העושה שימוש במדריך זה ללא ייעוץ משפטי פרטני עושה זאת על אחריותו בלבד


לקריאה נוספת בנושא זה:

גניבת זכות יוצרים בתמונה עלתה למפר 40,000 ש"ח

הפרסום שקם על יוצרו – גניבת זכוית יוצרים

שפם על פרצופה של המונה ליזה – יצירה נגזרת ונגזרותיה

מדריך משפטי לצילום במרחב הציבורי